11مارس 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شده است، در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سیگار کشیدنفعلی با کنترل بدتر قند خون نسبت به افرادی که قبلا سیگار می­کشیدند، مرتبط است. این نشان می دهد ترک سیگار ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

در حالی که شواهد زیادی در مورد مضرات سیگار کشیدن به طور کلی برای سلامت وجود دارد - از جمله سلامت قلب و عروق، که یک نگرانی عمده برای افراد مبتلا به دیابت است- فقط مطالعات محدودی در مورد تأثیر سیگار بر کنترل قند خون در افراد دیابتی انجام شده است. با این حال، وقتی صحبت از سلامت قلب و عروق به میان می‌آید، در مورد فواید ترک سیگار حتی اگر منجر به افزایش وزن شود - یک عارضه جانبی رایج با ترک دخانیات در بسیاری از افراد- اتفاق نظر وجود دارد. در عین حال، شواهدی وجود دارد - برخی از آنها لزوماً به روز نیستند - مبنی بر اینکه مصرف دخانیات در بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، به ویژه افراد جوان‌تر، رایج است. این بدان معناست که تأثیر سیگار بر کنترل قند خون - و همچنین تأثیر ترک - همچنان یک موضوع مرتبط با جامعه ی دیابت است.

در مطالعه ی اخیر، محققان پاسخ‌های پرسشنامه‌ی تکمیل شده توسط 933 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 با میانگین سنی 38 سال، را بررسی کردند. این پرسشنامه موضوعاتی از جمله اپیزودهای جدی افت و افزایش قند خون، خودمراقبتی دیابت به طور کلی، پریشانی مرتبط با دیابت، و خود پایشی قند خون را پوشش می داد. محققان همچنین اطلاعات خاصی را از سوابق پزشکی این شرکت کنندگان دریافت کردند، از جمله سطح A1C آنها (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز)، هرگونه تشخیص مرتبط با بیماری کلیوی یا نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی در اندام ها)، و شاخص توده بدنی(BMI، اندازه گیری وزن بدن که قد را در نظر می گیرد). سپس محققان وضعیت سیگار کشیدن خود گزارش شده از سوی شرکت کنندگان را به عنوان سیگاری سابق، سیگاری فعلی یا کسی که هرگز سیگار نکشیده است، و همچنین تعداد دفعات مصرف سیگار را با همه ی پیامدهای سلامت مرتبط با دیابت مقایسه کردند.

ترک سیگار با انواعی از فواید برای دیابت ارتباط دارد

اکثر شرکت کنندگان( 55 درصد)، هرگز به طور منظم تنباکو مصرف نکرده بودند. 27 درصد دیگر سیگاری های سابق و 18 درصد سیگاری های فعلی بودند. در میان سیگاری‌های فعلی، 31 درصد گزارش کردند که روزانه از تنباکو استفاده می‌کنند. محققان دریافتند که پس از کنترل تعدادی از تفاوت‌ها بین گروه‌های دخانیات- مانند سن، نژاد یا قومیت، وضعیت بیمه، و اینکه آیا آنها از پمپ انسولین یا سیستم نظارت مداوم گلوکز (CGM) استفاده می‌کنند - وضعیت سیگار کشیدن با چندین مورد متفاوت از پیامدهای سلامتی از جمله هموگلوبین A1C، BMI، عادات خودمراقبتی دیابت، پریشانی مرتبط با دیابت، و فراوانی خود پایشی قند خون مرتبط است. برای بسیاری از این پیامدها، سیگاری‌های فعلی نتایج بدتری نسبت به افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، داشتند. سیگاری‌های سابق نتایجی مشابه با افرادی داشتند که هرگز سیگار نمی‌کشیدند. همانطور که در این مقاله گفته شده است ترک سیگار می‌تواند مزایایی برای سلامتی مرتبط با دیابت داشته باشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که این نتایج به محرک‌های بالقوه ی خاص برای دیابت اشاره می‌کند که می‌توانند در مداخلات ترک دخانیات مورد توجه قرار گیرند. به عبارت دیگر، پزشکان می‌توانند به جای گفتگو در مورد خطرات بلندمدت مرتبط با سیگار، در مورد پتانسیل بهبود در کنترل قند خون و سایر معیارهای مرتبط با دیابت در افراد دیابتی در صورت ترک سیگار صحبت کنند. محققان خاطرنشان کردند که ما به پیام‌های مناسب و تلاش‌های پیشگیرانه و مداخله ی هدفمند برای کاهش بیشتر مصرف دخانیات در این جمعیت پرخطر نیاز داریم.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/03/11/quitting-smoking-may-improve-glucose-control-in-type-1/